Gå til sideindhold
Forside Tilmeld dig Kalender Fritid Find hold på kategori Bogormen Kultur & livstil Digitalt Sport & action Rejser & ture Scene Kreativ Kørekort og beviser Værksted E-sport Hvad sker der Holbæk Udby Alle hold Akvarel Grejbank Busser Kajak og kano IT og medier Merchandise For forældre Instagram Klub Klubkiosken Fritidsjob Opret jobopslag Oplevelser 10. kl UU-vejledning Praktisk info Valgfag Om os Kontakt Nyt i ungdomsskolen Åben skole Hjemmeside Standardafsnitstyper Feliks Elev- og lærerlogin Feliks Ekstern udbyder login Feliks Holdliste Feliks databoks Iframe Liste SMS nyhedsbrev Tekst og foto Udvalgte hold Afsnitstyper - tilkøb Afstemning Billedserie Brevkasse Debatforum Faktaboks Formularværktøj Gæstebog Kalender Kontaktformular Kort MP3-afspiller Nyhedsbrev Videoafspiller YouTube video Zoom Vejledning Test Udbyder login

▪ For alle

▪ Biologi, Sociale kompetencer

Udbyder

Ungdomsskolen


Hvornår

2. kvartal


Varighed

ca. 5 timer


Sted

Lejrpladsen ved Ungdomsskolen


Maks. antal deltagere

en klasse


Pris

0 kr.


Kontaktperson

Julian Ankersen

Mail: support@apricore.com

Mob.: +45

Tlf.: +45

På sporet af vandets kredsløb i kano

Undervisningsdagen starter direkte ved kanoerne, hvor eleverne får en kort sikkerhedsbriefing og introduktion til dagens rute. Her gennemgås padleteknik, sikkerhed på vandet samt regler for adfærd i naturen. Eleverne fordeles i hold af 2-3 personer per kano og får udleveret: et opgaveark i papir en mobilvenlig digital version med observationer og refleksionsspørgsmål. et vandprøve sæt en php-måler Under turen skal eleverne løse små faglige opgaver: fx måle vandtemperatur, beskrive vandets klarhed, identificere planter og dyreliv samt observere menneskelig påvirkning af området. De skal fx notere, om der er affald, kloakudløb, eller tegn på landbrugsdrift. Der holdes frokostpause undervejs et egnet sted med landgang, hvor der også kan diskuteres i grupper og reflekseres over dagens tema. Kanoerne bruges ikke kun som transport, men som udgangspunkt for læring i og om naturen.   Eleverne skal hele tiden koble det, de ser, til vandets kredsløb og økosystemets sårbarhed. Ved afslutning samles eleverne og afleverer deres resultater, som bruges i efterbehandlingen.

Forberedelse

Eleverne introduceres til vandets kredsløb, søers og åers økosystemer og centrale begreber som biodiversitet, næringsstoffer og forurening. Der arbejdes med kort over området, og eleverne lærer at aflæse vandløbsretninger og vurdere menneskelige påvirkninger (fx nærliggende marker, byområder, industri). Klassen arbejder med enkle feltmetoder, som de skal bruge på turen, fx temperaturmåling og visuelle observationer. De kan også formulere egne hypoteser, som de kan teste på turen.



Efterbehandling

Efterbehandlingen består af, at eleverne bearbejder deres observationer i grupper. De sammenligner resultater, diskuterer forskelle og udarbejder en kort præsentation eller rapport. Fokus er på at skabe forståelse for, hvordan lokale vandmiljøer fungerer, og hvordan de påvirkes. Klassen kan også koble deres oplevelser til globale klimaforandringer og bæredygtighed. Målet er at gøre faglig viden konkret gennem egne erfaringer fra naturen.

Udbyder

Ungdomsskolen


Hvornår

2. kvartal


Varighed

ca. 5 timer


Sted

Lejrpladsen ved Ungdomsskolen


Maks. antal deltagere

en klasse


Pris

0 kr.


Kontaktperson

Julian Ankersen

Mail: support@apricore.com

Mob.: +45

Tlf.: +45





Apricore logo